Tst kaikki koiratarvikkeet

Suolinkaiset ja ulkoloiset vaivaavat edelleenkin lemmikkej

Suomessa koirilla esiintyvt madot ovat lhes aina suolinkaisia

Suolinkainen, Toxocara canis, on epilemtt maamme oloissa koiralla esiintyvist suolistoloisista merkittvin. Suolinkaiset vaivaavat erityisesti pentuja ja nuoria koiria, ja ne elvt ohutsuolessa. Aikuinen suolinkainen on 7-18 cm pituinen, ulkoiselta olemukseltaan lhinn keitetty spagettia muistuttava mato. Koira saa tartunnan, kun suolinkaismunat joutuvat suun kautta koiran elimistn. Viel tavallisempaa on, ett suolinkaistoukat siirtyvt emst pentuihin joko istukan kautta tai maidon vlityksell. Tyypillisi suolinkaistarunnan oireita ovat huono karvapeite, vatsan turvotus, ripuli ja hengitystieoireet. Muut matolajit ovat koiralla Suomessa erittin harvinaisia. Suomalaiskoirien sisloistilaston kakkospaikan, joskin suolinkaiselle selvsti hvinneen, ottanee raakaa kalaa paljon syvill koirilla esiintyv lapamato, Diphyllobothrium latum. Tuontikoirilla ja ulkomailla matkustelevilla koirilla riskit matotartuntoihin ovat selvsti suuremmat. Matolajeista kannattaa pit mieless ainakin kirppujen kautta leviv, esimerkiksi Keski-Euroopassa yleinen koiraheisimato, Dipylidium caninum ja mm. Vlimeren maissa esiintyv, usein koiran vakavan sairastumisen aiheuttava, hyttysvlitteinen sydnmato, Dirofilaria immitis.

Koirilla esiintyy Suomessakin useita eri ulkoloislajeja

Suomalaisilla koirilla tavataan varsin yleisesti useita erilaisia ulkoloislajeja. Esimerksi tit ja viveet ovat edelleen varsin tavallisia suomalaiskoirilla, vaikka muualla maailmassa ne alkavat jo olla harvinaisia. Ti on helppo tunnistaa noin kahden mm:n pituutensa, selk-maha-suunnassa litistyneen ruumiinsa sek keskiruumista pienemmn pns perustella. Se imee verta vain koirasta. Titartunnan oireet vaihtelevat suuresti tysin oireettomasta voimakkaaseenkin kutinaan ja hilseilyyn. Voimakasasteinen titartunta saattaa johtaa anemiaoireisiin. Koska ti on hidasliikkeinen ja viett elmns kaikki vaiheet koiran karvoissa, on tartunnan diagnosointi ja hoito yleens varsin helppoa.

Koiran vive on tit muistuttava, siit kuitenkin helpoiten suurikokoisen pns ansiosta erottuva hynteinen. Sen elintavat ja siihen mahdolliset iho-ongelmat ovat samankaltaisia kuin titartunnassa. Viveet ovat tit vilkasliikkeisempi, joten viveisiin saattaa liitty voimakkaammat kutinaoireet kuin titartuntaan. Viveet eivt ole verenimijit, mutta ne ruokailevat mielelln esim. ihovaurioalueella syden kudosnesteit.

Viime vuosina Suomessa ovat yleistyneet kliinisesti erittin merkittvt koira- ja kissakirput. Suuri osa lemmikkielimillmme esiintyvist kirpputartunnoista on kuitenkin edelleen luonnonelimiss esiintyvien kirppulajien aiheuttamia (orava-, siili- ja lintukirput). Kirput ovat nopealiikkeisi ja kestvi, ja ne siirtyvt vaivatta koirasta toiseen. Ne ovat pituudeltaan 1 - 6 mm:n pituisia, tumman ruskeita, siivettmi, sivusuunnassa litistyneit hynteisi. Niiden maine trkeimpn yksittisen ihosairauksien aiheuttajana koiralla ja kissalla muualla maailmassa ja enenevss mrin mys Suomessa, perustuu pitkaikaisia tai toistuvia altistuksia seuraavaan kirppuallergiaan, jolle on ominaista voimakas kutina sek ihovauriot. Kirput purevat mys ihmist ja voivat toimia koiraheisimadon vli-isntn. Kirppu on helppo tunnistaa paljaalla silmll. Kirppujen httoimenpiteit vaikeuttaa kirpun elinkierto. Aikuiset kirput viihtyvt koiran/kissan karvapeitteess, mutta elinkierron muut vaiheet (muna, toukka, kotelo) tapahtuvat ympristss. Kirpulle suotuisissa olosuhteissa aikuiset kirput muodostavat vain 5 % koko kirppupopulaatiosta.

Koiran nenpunkki on kuulunut Suomalaiseen elinkuntaan varmasti jo varsin pitkn, varsinkin viimeaikoina nenpunkkitartuntoja on diagnosoitu maassamme runsaasti. Nenpunkin elintavat tunnetaan varsin heikosti. Todennkisin tartuntamekanismi on suoran kontaktin vlityksell tapahtuva. Nenpunkkitartunnat ovat usein oireettomia. Jos niit esiintyy, tavataan ylempien hengitysteiden rsytykseen liittyvi oireita. Jos nit valkoisia, 1-1,5 mm:n suuruisia hmhkkielimi tavataan koiran sierainten tuntumassa, on diagnoosin asettaminen helppoa. Muuten diagnoosin tekeminen on ongelmallista ja usein vaaditaan hoitokokeilu. Apteekin ksikauppalkkeist ei lydy nenpunkkiin tehoavaa lkityst, ja tartuntaa epiltess tulisi aina ottaa yhteys elinlkriin.

Sikaripunkki l. karvatuppipunkki on noin 0,2 - 0,4 mm:n mittainen hmhkkielin, jonka raajat ovat surkastuneet. Se el karvatuppien sisll ja talirauhasissa yleens aiheuttamatta kliinisi oireita. Kliininen ihosairaus, demodikoosi, puhkeaa, jos koiralla tai kissalla esiintyy riittvsti sairaudelle altistavia tekijit. Esimerkiksi immuunipuutostilan, stressin, vakavan yleissairauden tms. Avustuksella sikaripunkit rupeavat lisntymn kontrolloimattomasti. Sikaripunkki tarttuu emosta pentuihin ensimmisten elinvuorokausien aikana, tarttumista esim. sairaan koiraan ihosta terveen koiran ihoon ei ole pystytty osoittamaan. Alkuvaiheessa tm johtaa karvan irtoamiseen karvatupesta, joskus tilanne kehittyy vakavaksi ihotulehdukseksi. Yleisin demodikoosin puhkeamisik koiralla on 3 - 12 kk, ja tavallisimmin tt sairautta tavataan lyhytkarvaisilla koiraroduilla. Paikallista muotoa tavataan erityisesti pn alueella ja eturaajoissa. Muutokset nkyvt ohutkarvaisina tai karvattomina, muutaman senttimetrin kokoisina, punottavina liskin. Yleistynyt muoto alkaa samalla tavoin kuin paikallinenkin, mutta levi nopeasti syventyen vakavaksi karvatupen tulehdukseksi. Yleistynyt muoto voi esiinty mys pelkstn tassuissa ns. pododemodikoosina. Diagnoosi voidaan asettaa, jos raapenytteest lytyy eptavallisen suuri mr sikaripunkkeja. On huomattava, ett raapenyte on otettava tarpeeksi syvlt. Demodikoosi on hankalasti hoidettava ihosairaus. Yhdellkn suomen markkinoilla olevista ulkoloislkkeist ei ole demodekoosi-indikaatiota. Huomattavaa on, ettei apteekin ksikauppalkkeist ei lydy demodikoosiin tehoavia tuotteita.

Hilsepunkit ovat koiralla varsin yleisi, kissalla harvoin tavattuja loisia. Tyypillinen hilsepunkkien vaivaama potilas elinlkrin vastaanotolla on rokotusikinen pentu, jolla on hilseily ja liev kutinaa. Usein mys jollain koiranomistajaperheen jsenist on iho-oireita. Diagnoosi varmistetaan raapenytteell, joka mikroskopoidaan.

Syyhypunkit lienevt koirissa yleisempi kuin luullaankaan. Paitsi toisista koirista , koira voi saada tartunnan mys tartuntaa sairastavista ketuista ja supikoirista. Loinen el kaikki elmnvaiheensa ihossa ja tyypillisimmilln se on erittin voimakkaiden kutinaoireiden aiheuttaja. Syyhypunkin suosimia ihoalueita ovat etenkin korvalehdet, kyynrpt sek mahapinnat. Diagnosointi on hankalaa, sill raapenytteest syyhypunkkeja tavataan vain harvoin. Siksi esimerkiksi Ruotsissa (SVA) syyhypunkkidiagnostiikkaa tehdn nykyn seerumiverinytteest vasta-ainemrityksin. Apteekjin ksikauppalkkeist ei lydy koiran kapin hoitoon rekisterityj valmisteita, joten tartuntaa epiltess on syyt ottaa yhteys elinlkriin.

Korvapunkit ovat meill yleisi ulkoloisia sek kissalla ett koiralla. Loinen el korvakytvss. Satunnaisesti sit voidaan tavata mys muualta elimest. Tyypillisess kliinisess tapauksessa nhdn elimen korvissa runsaasti kahvinporomaista eritett. Mikroskoopilla tutkittaessa voidaan eritteest todeta runsaasti korvapunkkien eri kehitysvaiheita.

Puutiaiset ovat varsinkin saaristossa ja maamme etelrannikolla yleisi hmhkkielimi. Ne eivt ole isntlajispesifisi, ja imevt siten verta mielelln mys koirasta ja kissasta. Puutiainen on merkittv ulkoloislaji sill sen tiedetn voivan toimia useiden erilaisten sairauksien, kuten borrelioosin ja ehrlichioosin vektorielimen.

Ruskea koirapunkki l. koiran puutiainen on alunperin trooppinen laji, joka on sittemmin levinnyt lhes kaikkialle maailmaan. Suomessa se menestyy vain sistiloissa. Ruskea koirapunkki tarttuu suoran kontaktin vlityksell. Se on tavallista puutiaista selvsti nopealiikkeisempi. Vertaimevi punkkeja lytyy yleens useita yksilit samasta koirasta, ja ne aiheuttavat paikallista rsytyst. Ruskea koirapunkki voi lisksi toimia useiden sairauksien vektorielimen. Ruskea koirapunkki on helppo tunnistaa puutiaista muistuttavan ulkonkns perusteella. Koirapunkkitartuntoja tavataan usein maassamme mys talviaikana.

Oletko itsekn tysin turvassa?

Loistartunta lemmikist ihmiseen on tysin mahdollista. Elinten ulkoloiset saattavat aiheuttaa ihmisisskin allergisia reaktioita, ihon kutinaa ja punoitusta. Tavallisimmin ihomuutoksia muilla perheenjsenill tavataan, kun koira krsii syyhypunkki,-, hilsepunkki- tai kirpputartunnasta. Koiran sisloisten siirtyminen ihmiseen on harvinaista. Kuitenkin esimerkiksi suolinkaistoukat voivat ihmiseen jouduttuaan aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia, kuten pahoinvointia, neurologisia oireita tai jopa sokeutta. Erityisen alttiita tartunnalle ovat pienet lapset, jotka uteliaina tunkevat suuhunsa kaikkea mahdollista.

Miten toimia, jos epilet koirallasi loistartuntaa

Loistartuntaa epiltess kannattaa ottaa yhteys elinlkriin. Apteekin ksikaupassa olevista valmisteista lytyy useisiin sis- ja ulkoloisiin tehoavia valmisteita. On kuitenkin muistettava, ett varsinkin moniin ulkoloistartuntoihin (erityisesti sikaripunkit, syyhypunkit ja nenpunkit) ja sisloisista sydnmatotartuntoihin ei lydy apua reseptivapaista valmisteista. Perinteisten, ulkoloisten htn tarkoitettujen sampoo-ja sumutevalmisteiden ja sisloisten htn tarkoitettujen tablettien ja tahnojen rinnalle on kehitetty tysin uudenlaisia pitkvaikutteisia tuotteita: nykyn on mahdollista ht yhdell valmisteella ja kertalkityksell sek ulko- ett sisloiset. Kysy listietoja elinlkriltsi.

Kirjoittaja: Seppo Saari, Pfizer Oy
Koiraposti 1/01