Osteopatia auttaa koiran vaivoihin

Vihaiseksi muuttunut koira ei vlttmtt ole tullut hulluksi. Sill saattaa olla kipuja elimistss, ne hoituvat klassisella osteopatialla. Omistaja ei vlttmtt huomaa koirassa fyysist vikaa vaan ihmettelee sen kytksen muuttumista huonompaan. Yhdest hoitokerrasta useampaan, vaihtelee koiran tarpeen mukaan.

Kokonaisvaltainen hoitomuoto

- Elimen ongelmia voidaan auttaa klassisella osteopatialla, joka on hyvin kokonaisvaltainen hoitomuoto, tiet osteopaatti Leena Piira.
Hn pystyy jo varhaisessa vaiheessa nkemn koiran lihas-luusto-systeemiss olevat hirit. Osteopatialla voidaan auttaa tuki- ja liikuntaelinongelmia, ontumista, selk- ja nivelkipuja, reumaattisia kipuja, iho-ongelmia, kytshiriit, hormonaalisia- ja ruuansulatusongelmia. Osteopaattisella ksittelyll voidaan ennalta ehkist ongelmien synty. Etenkin palvelus- ja
agilitykoirille se on ensiarvoisen trke, sill viritettyn koira suoriutuu annetuista tehtvist helpommin. Osteopaattisella hoidolla voidaan rakentaa ja nostaa koko koiran terveyden tilaa.

Nicole ky snnllisesti

Yhdeksn- ja puolivuotias tanskandoggi Nicole on kynyt klassisessa osteopatiassa yli kaksi vuotta.
- Nicole tiet, milloin mennn osteopaatille. Jos en knny heti oikeasta kadunkulmasta hnnkkiden vastaanotolle, Nicole kahmaisee tassulla takapenkilt, omistaja Merja Heinonen kertoo.

Nicole on vanha konkari, joka tiet miten Hnnkkiss toimitaan. Ensin annetaan toinen kylki ja sitten knnytn toiselle. Nicolesta hoito on mukavaa, kivutonta ja miellyttv.
Piira tykk hoitaa etenkin vanhoja koiria, koska hoito tuo elimelle lis elmnlaatua. Vanhat koirat, joilla on elimistss kroonisia vikoja, kyvt osteopaatilla kerran kuukaudessa. Nuorille koirille, riippuen tietysti ongelman laadusta, riitt yksikin kerta parantamaan vian.
- Voimakkaisiin kiputiloihin annetaan mikrovirtaa tai ultra-nt. Kyn koko koiran lpi, ensin vhemmn kipest ongelmakohtiin. Koiraa ei saa pakottaa, vaan on toimittava sen mukaan mit koira tahtoo. Hoidon tulee olla miellyttv ja rentouttavaa, tiet Piira.

Kipuja ei ne silmll

Omistaja ei vlttmtt ole tietoinen koiransa ongelmista. Vasta kun koira ravaamisen suhteen laukkaa, muuttuu aggressiiviseksi tai ei venyttele itsen, on syyt knty osteopaatin puoleen. Belgian paimenkoirat, bordercolliet tai rottweilerit ovat esimerkkej roduista, jotka eivt nyt kiputilojaan muille. Ne menevt ja tekevt, touhuavat tavalliseen tapaan. Koira voi aiheuttaa mys itselleen kipuja, remmiss vetminen on yksi syist.
- Jos niska on jykk, syyn on usein se, ett ruokakipot sijaitsevat lattialla. Niska on tuolloin hankalassa asennossa. Samoin, jos koiralla menee kyynrpt koukkuun, tulee omistajan tehd koiralleen korotettu sympaikka, Piira neuvoo.

Useat koiran omistajat ovat lytneet avun osteopatiasta. Hnnkihin, joka sijaitsee Turussa, tulee asiakkaita Torniosta asti.

Teksti: Leeni Mattila
Koiraposti 1/02