Tlt saat edulliset tuotteet pennullesi!

Elinlkrin ohjeita koiranpennun ostajalle

Koiranpennun ostaminen on verrattavissa esimerkiksi kytetyn auton ostamiseen, siin voi joko onnistua tai sitten eponnistua surkeasti. Koiranpennun kasvattaja on osaltaan vastuussa siit minklaiset perinttekijt pentu on saanut ja kuinka sairaasta tai terveest sukulinjasta pentu on lhtisin. Genetiikka ei kuitenkaan ole kovin yksioikoista, jotkut sairaudet saattavat ilmet pennussa jopa useiden sukupolvien takaa. On kuitenkin selv, ett sairaista vanhemmista polveutuu mit todennkisemmin sairas jlkelinen. Ellei kasvattajalla ole tervett jalostusaineistoa kytettvissn, niin hnen on teetettv pentuja sairailla tai mahdollista perinnllist sairautta perinttekijissn kantavilla vanhemmilla. Rotujrjestjen jalostustoimikunnat ja kennelliiton jalostusneuvonta pyrkivt omalta osaltaan valvomaan koiranjalostusta ja estmn perinnllisten sairauksien levimist koirapopulaatioon. Heidn tyns on kuitenkin vain konsultoivaa, neuvoja antavaa; toimikunnilla ei ole paljonkaan todellista valtaa est sairaiden yksiliden kyttmist jalostukseen.

Koiran perinttekijiden vaikutus terveyteen on tavattoman monimuotoinen asia eik sit hallita missn rotu- tai koirajrjestss tydellisesti. Koira elinlajina on ihmisen vaikutuksesta ehk kaikkein eniten jakautunut mit eriskummallisimpiin rotuihin, joiden keinotekoista rotupuhtautta vaalitaan luonnottoman tarkasti. Tm on johtanut genetiikan lakien mukaisesti monenlaisiin ongelmiin; lukuisten perinnllisten sairauksien ilmenemiseen siten, ett mrttyihin rotuihin voidaan yhdist tietyt perinnlliset sairaudet. Monien rotujen yksilmr on koko maailmassa niin pieni, ett perinttekijiden luonnollinen vaihtelevuus ei toteudu ja rodussa alkaa ilmet sissiittoisuudelle tyypillist elinvoiman heikkenemist sek perinnllisten sairauksien lisntymist.

Koiranomistajat joutuvat tulevaisuudessa yh useammin tekemisiin sen tosiasian kanssa, ett hankittu koira saattaa olla sairaalloinen yksil. Koiralla voi esiinty aiemmin tuntemattomia heikkouksia kuten allergisuutta, ruuansulatusongelmia ja alttiutta saada kasvainsairauksia. Koirien kasvattajat eivt yksin ole syyllisi koirapopulaation terveysongelmien lisntymiseen, vastuun saavat kantaa mys kenneljrjestt, jotka luovat sntj jalostukselle sek mys me tavalliset koiraharrastajat, jotka haluamme hankkia juuri tietyn tyyppisen koirarodun; lhes kloonatun kopion siit rotukoirayksilst, johon joskus olemme ihastuneet.

Koiranpennusta tulee nopeasti perheenjsen. Mahdolliset sairaudet koetaan koko perheen ongelmana. Tss suhteessa koira poikkeaa esimerkiksi autosta, jonka voi kylmsti palauttaa liikkeeseen, jos se on viallinen. Monet sairaudet, vaikka ovatkin perinnllisi tai yksiln heikkoudesta johtuvia, tulevat ilmi vasta kuukausien tai vuosien kuluttua siit kun koira on hankittu. Normaalit kaupankynnin lait eivt sovellu koiranpennun ostamiseen. Koskaan ei voi olla tysin varma saako terveen koiran vai onko tnn iloisesti telmiv pentu vuoden kuluttua esimerkiksi vakavasta lonkkanivelien kasvuhirist krsiv invalidi.
Seuraavana esitn erit trkeit seikkoja, jotka kannattaa huomioida koiranpentua ostettaessa. Varsinkin ensimmist koiraa tai ensimmist mrtyn rotuista pentua ostettaessa kannattaa perehty tarkasti koiran tulevaa terveydentilaa valaiseviin asioihin sek tmn kirjoituksen perusteella, ett tutustumalla koiran terveytt ksitteleviin julkaisuihin ja oppaisiin.

Tlt saat edulliset tuotteet pennullesi!

Pennun vanhempien ja esivanhempien terveydentilan selvittminen

Jokainen vastuuntuntoinen kasvattaja tuntee tarkasti pennun emn, emnemn ja isn sek isnisn terveydentilan. Kysy kasvattajalta vanhempien ja esivanhempien terveydest. Pyyd, jos mahdollista, saada nhd kirjallinen dokumentti siit, ett koiran vanhemmat ja isovanhemmat ovat vapaita lonkkanivelien kasvuhirist, perinnllisist silmsairauksista ja sydnsairauksista. Erill roduilla lonkkanivelien ja silmien terveys on edellytys sille, ett koira saa rekisteritodistuksen. Jos pentu myydn ilman rekisteritodistusta, on syyt epill ett koira saattaa sairastaa perinnllist lonkkavikaa tai silmsairautta.
Kpiroduilla kannattaa kysy todistusta polvinivelien terveydest. Jos kasvattajalla ei ole kirjallista dokumenttia tai hn muuten vhttelee kysymystsi, on syyt epill, ett asiaa yritetn peitell tai ett kasvattaja ei ole jalostustyssn vlittnyt tutkia koko asiaa.
Kysy, onko pennun em synnyttnyt aikaisempia pentueita ja ovatko pennut olleet terveit.
Kysy mys, onko tss pentueessa tai aikaisemmissa pentueissa esiintynyt piilokiveksisyytt. Taipumus piilokiveksisyyteen periytyy mys terveiss yksiliss jos suvussa esiintyy satunnaisia tapauksia enemmn tt vikaa. Sama koskee napatyrn periytyvyytt.
Harvinaisempia sairauksia, joiden esiintymist suvussa kannattaa kysell ja vltt, ovat esimerkiksi epilepsia, kilpirauhasen vajaatoiminta, huonokuuloisuus tai kuurous, sokeritauti ja allergiataipumus.
Elinlkrin todistus pentueen terveystarkastuksesta on aina merkki vastuuntuntoisesta kasvattajasta, mutta se ei takaa sit, ett pennusta kasvaa terve aikuinen.

Kasvattajan velvollisuus on informoida pennun ostajaa mahdollisimman monipuolisesti tulevan koiran hoidosta.

Koiranpennun ostajalle pit antaa mukaan kirjalliset hoito-ohjeet, joissa tulisi olla vhintn seuraavat asiat:
Selvitys pennulle annetuista matolkityksist, mahdollisista rokotuksista tai muista lkityksist.
Selvitys siit, miten pentua on vieroituksen jlkeen ruokittu
Kasvattajan suositus siit, miten pentua tulisi ruokkia etenkin kasvukauden aikana. Ruokintaohjeen pit olla mahdollisimman yksityiskohtainen ja perustua yleisesti hyvksyttyihin koiranruokintasuosituksiin.
Trimmattavalle rodulle pit olla tarkat ohjeet turkin hoidosta.
Suosituksia liikunnasta ja koulutuksesta.

Koiran kasvatuskodin yleinen siisteys antaa viitteit siit, kuinka huolellinen kasvattaja on mys kasvatettavien pentujen terveyden suhteen. Epsiisti ymprist, epmriset vastaukset esitettyihin kysymyksiin ja puutteelliset hoito-ohjeet antavat aiheen epill koiranpennun terveytt. Slist pentuja kohtaan ei koskaan kannattaisi ostaa, ainakaan tydest hinnasta.

Kun ostat koiranpennun, tee aina kirjallinen kauppasopimus!

Suomen Kennelliitolla on valmis sopimuskaavake koiran kaupasta, siin on lueteltu kaikki trket asiat sek ostajan ett myyjn etujen varmistamiseksi. Jos koiraa ei ole rekisterity, kannattaa silti tehd kauppasopimus kirjallisena, kopioimalla sopimusteksti soveltuvin osin Kennelliiton kaavakkeesta. Silloin sstyy monelta harmilta.
Mieti tarkkaan haluatko tehd kasvattajan kanssa ns. sijoitussopimuksen. Sijoituspentu on halvempi kuin normaalilla kaupalla ostettu pentu mutta kasvattajalla on oikeus teett koirallasi pentuja tai kytt urospuolista koiraasi astutuksiin. Lisksi kasvattajalla on oikeus kytt koiraasi nyttelyiss, koska nyttelymenestys on usein edellytys pentujen teettmiselle.

Emn luonteenpiirteet periytyvt usein pentuihinkin

Tarkkaile pentujen emn kytst, todennkisesti pennustasi tulee samanlainen. Jos haluat rauhallisen ja svyissti kyttytyvn koiran, niin todennkisesti et sit saa jos pentujen em kyttytyy pentuja katsomaan tullutta kohtaan riehakkaasti haukkuen. Pentujen keskininen kyttytyminen ei sen sijaan kerro paljoakaan siit, minklainen koira aikuisena on. Hiljaisesta nukkujasta saattaa tulla vilkas hssttj tai pinvastoin.

Vie vasta ostamasi pentu heti elinlkrin tarkastukseen

Kun pentu tulee uuteen kotiin, se kannattaa vied lhes vlittmsti elinlkrin tarkastukseen. Muutaman pivn jlkeen on en todella vaikeaa palauttaa pentua kasvattajalle takaisin, jos koirassa todetaankin vakava synnynninen vika tai sairaus, pennusta on jo tullut perheen jsen. Tst syyst on pikainen elinlkrin tarkastus todella suositeltavaa. Jos pennussa todetaan esimerkiksi ulkoloisia niin kasvattaja on vastuussa pennun lkitsemisest jos tartunta voidaan osoittaa olleen pennussa jo kasvattajalta haettaessa.

Teksti: Pienelinsairauksien erikoislkri Jukka Marttila, Koiraposti 2/2003